Yhteenvetoa - kohta 50 vuotta mittarissa…

Keskustelua Iron Maidenista ja kaikesta bändiin liittyvästä.

Moderator: The Killer Krew

Dino
Roudari
Roudari

Yhteenvetoa - kohta 50 vuotta mittarissa…

Post by Dino »

…siis sekä minulla että Maidenilla. Mulle nämä pyöreät kopsahtavat ensi vuonna, bändille pari vuotta myöhemmin.

Kimmokkeen tähän pakinaan antoi se, että lueskelin pitkästä aikaa teidän, hyvät lajitoverit, kirjoittelemia levyarvioita tältä samaiselta palstalta. Viimeksi äsken kahlasin läpi lämpimäistunnelmia Book of Soulsin tiimoilta. Levy jakoi jengiä kahtia aika jyrkästi. Toiset kehuivat taivaisiin, jotkut noituivat syvään notkelmaan. Uskoisin, että monilla ajan mittaan mielipiteet ovat loiventuneet, loitontuneet äärilaidoilta. Sen hetkinen uutuus, tulokas pitkään kaanoniin, tuntui tuoreeltaan varmasti enemmän ”tapaukselta” kuin nyt, kun aika on jo antanut perspektiiviä. Uuteen albumiin piti ottaa kantaa! Sekin kakkoslevyn neljännen biisin toinen kitarasoolo, joka vaikutti turhalta, saattaa kuitenkin nyt sujahtaa ohi tuottamatta sen suurempia vitutuksenväreitä. Osana kokonaisuutta.

Osana kokonaisuutta.

Tähän tähtään. Olen sitä mieltä, että jokaisen tahdin, rummuniskun, kitarasoolon ja Brucen äännähdyksen anaalinen analysointi on kusemista omille kintuille. Tuollaiseen mikroskooppiseen runkkaukseen kun ryhtyy, ei voi kuin pettyä. Minun kaikkien aikojen Maiden-lempilevylläni, Piece of Mindilla, on paljonkin epätäydellistä kamaa. Jopa kaksi kokonaista biisiä on aika keskinkertaisia. Mutta vitut siitä, kun se kokonaisuus vaan potkii niin saatanan lujaa! Se potki vuonna 83, kun kuuntelin levyä (kaseettia) tuoreeltaan Panasonic-mankastani (jonka muuten isäni osti minulle synttärilahjaksi Tohmajärven Radio-Anderssonista syyskuussa 81, kun täytin kahdeksan. Viimeksi kun ajoin Tohmajärven kylän halki, oli Anderssonin ja naapurinaan sijainneen Helki-Baarin paikalle perustettu hautaustoimisto ja kebab-grilli. Kehitys kehittyy syrjäkylillä.) Silloin en ymmärtänyt yrittääkään pilkkoa biisejä mihinkään murto-osiin. Ja se potkii edelleen, kun olen ymmärtänyt etten halua yrittää pilkkoa biisejä jne jne.

Vitutelma alkaa:

Esimerkki: Ärsyttävä ja tylsä biisianalyysi

Kappale alkaa 0.00. Introssa Nicko lyö rumpuja, Steve tulee bassolla mukaan ja kitarat alkavat soittaa. Ajassa 0.47 Bruce alkaa laulaa ensimmäistä säkeistöä. Biisi kertoo kai sodasta tai jostain. 1.25 tulee kertosäe. Bruce laulaa korkeampaa. Nicko lyö komppipeltiin. Kertosäkeen jälkeen toinen säkeistö ja toinen kertosäe. Sooloissa ensin soittaa Dave vai onko se Janick. Aika monta ääntä tulee kitaran kaulalta. 4.17 alkaa kolmas säkeistö. Bruce laulaa taas. Kolmannen kertosäkeen jälkeen joku (Adrian? ) soittaa taas soolon. Lopuksi tulee tuplasoolot. Minusta ihan hyvä biisi, 4/5.

Ymmärrättekö? Informaatioarvo: nolla. Kaiken tuon voi jokainen kuulla itse. Se, mitä minä toivoisin levyarvosteluilta, olisi jokin oma näkökulma. Kuvailu tunteesta, jonka kuunteleminen tuo. Jotain subjektiivista. Mitä mielikuvia biisi tai levy herättää. Jotain kokonaisvaltaista. Jotain mielenkiintoista. Ei se ole mielenkiintoista, että kymmenen ihmistä vuoron perään toteaa Shadows of the Valleyn intron muistuttavan Wasted Yearsia tai että Death of the Celtsissä on Nomadia mukaileva melodianpätkä. Shit, Sherlock. Sinäkin tajusit?

Vitutelma päättyy.

Elämä on kokonaisuus. Minun elämäni, ja Maidenin taival. Molemmat ovat menneet välillä helevetin hienosti. Molemmissa on myös ollut huonot hetkensä. Mulla se oli suunnilleen koko 90-luku. Maidenilla… no, suunnilleen koko 90-luku. Mutta ihan samalla tavalla ja yhtä paljon kuin jaksan muistella omasta menneisyydestäni vaikkapa erittäin paskaa vuotta 2015 - eli en vittu pätkääkään - jaksan piitata jostain kehnohkoksi osoittautuneen Final Frontierin ”virheistä”. Minun elämäni on kokonaisuutena aika reilusti plussan puolella. Siksi en ole vielä kiskaissut itseäni kaulakiikkuun. Myös Maidenin ura on kovasti enemmän hyvä kuin huono, kokonaisuutena. Se on ollut matka. Kuin romaani, jossa jokainen luku saati jokainen lause ei tietenkään voi olla täydellinen, mutta tarina kuitenkin etenee ja mielenkiinto säilyy.

Jos soitat vaikka Killersin ja Senjutsun peräkkäin, löydät kyllä yhtäläisyydet, mutta ero voi olla aika hätkähdyttävä. Sitten kun lisäät välille parit kiintopisteet, logiikka löytyy ja jatkumo avautuu. Kuljettu reitti ei ole aina ollut suora eikä ongelmaton, mutta taatusti kiinnostava. Muutamista kehnohkoista levyistä ja ehkä joskus jotakuta nippeliniiloa häirinneestä AMOLADin seitsemännen biisin kuudennen minuutin puolivälissä neljäksi sekunniksi ilmestyneestä lattiatomisoundista huolimatta.

On se hyvä, että meillä on vielä Iron Maiden.

P.S. Senjutsu on kyllä perkeleen hyvä paketti. Etenkin kun sitä kuuntelee ihan vaan kuunnellen, musiikista nauttien. Ilman pakonomaista tarvetta löytää jotain parannettavaa, kritisoitavaa, arvosteltavaa.

Laitan silmät kiinni, Senjutsun stereoihin ja annan tunnelmien viedä. Sitä varten, minun nähdäkseni, musiikki on tehty. Ei atomeiksi pilkottavaksi, vaan antamaan elämyksiä.
Kuulapsi, kuule Taika-Jimin huuto
Kuulapsi, avaa seitsemäs hylje
Dino
Roudari
Roudari

Re: Yhteenvetoa - kohta 50 vuotta mittarissa…

Post by Dino »

Ja jos joku vastaa tähän että ”Oon sun kaa ihan samaa mieltä 5/5” niin varmasti vedän itseni kaulakiikkuun.

Älkää olko samaa mieltä. Tai jos on pakko olla, niin perustelkaa. Ja ennen kaikkea jos ette ole, niin perustelkaa. Perustelematon mielipide on kuin vieno prinsessan pieru myrskytuulessa. Lehahtaa huomaamatta pois.
Dino
Roudari
Roudari

Post by Dino »

Harvoin mulle tulee tippa linssiin mistään syystä mutta äsken kun Hell On Earth soi ja keskityin kuuntelemaan Brucea ja sitten ajattelin mitä ukko on kokenut… ja silti ääni soi noin… jumalauta.
Pertti Keinonen
Rautakansleri
Rautakansleri

Post by Pertti Keinonen »

Äijällähän on ollut täällä hyvät bileet :D
Mitä ryppyisempi rusina, sitä makiampi maku!
Dino
Roudari
Roudari

Post by Dino »

Pertti Keinonen wrote: Thu Jan 20, 2022 17:12 Äijällähän on ollut täällä hyvät bileet :D
Kalsarikännit rules ok!
Pertti Keinonen
Rautakansleri
Rautakansleri

God have mercy!
turtle
Hang-Around
Hang-Around

Post by turtle »

Painaakohan Maideni 50v touria meneillään olevan kiertueen perään 🤔
Pertti Keinonen
Rautakansleri
Rautakansleri

^Tulisko vielä yksi albumi ja kiertue?

Vähän tässä pohtinut, että jos Nickolla terveys alkaa mennä pahempaan suuntaan niin ottavatko siihen tuurarin vai eivät. Minusta Nicko on kuitenkin todella tärkeä osa kokonaisuutta, eikä se ole enää sama, jos siellä on joku muu. No Dave Lombardo vois ehkä mennä seulasta läpi :wink:
turtle
Hang-Around
Hang-Around

Post by turtle »

Voi olla että levykin tupsahtaa, mutta toisaalta soisin vielä yhden hittikiertueenkin…
Post Reply